Kildeliste

Kapitel 1
1. Stavnsbjerg, J. (2022, 11. november). Overblik: Disse 20 fødevarer er steget mest - og mindst - i pris. FødevareWatch. Lokaliseret på: https://fodevarewatch.dk/Fodevarer/article14581007.ece

2. Danske Bank (2022, 10. august). Inflationen overrasker – igen. Lokaliseret på: https://danskebank.com/da/news-og-insights/nyhedsarkiv/insights/2022/10082022

3. Danmarks Statistik (2023, juni). Fortsat aftagende inflation. Lokaliseret på: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=45053

4. Hansen, M. (2022, 15. juni). Knap hver femte vælger andet supermarked på grund af prisstigninger. FødevareWatch. Lokaliseret på: https://fodevarewatch.dk/Detail/article14148689.ece  

5. Jepsen, A. (2022, 22. april). Prisstigninger kan skabe et større forbrugerskifte mod private label. FødevareWatch. Lokaliseret på: https://fodevarewatch.dk/Detail/article13922699.ece 

6. Olesen, J. (2022, 29. april). Salling-chef Per Bank: Danskerne jagter discount og billige mærker i krisen. Finans. Lokaliseret på: https://finans.dk/erhverv/ECE13962600/sallingchef-per-bank-danskerne-jagter-discount-og-billige-maerker-i-krisen/ 

7. Madkulturen (2023). Stigende priser på fødevarer får danskerne til at ændre madvaner. [Analyse]. Online: https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2022/12/Analyse-Stigende-foedevarepriser-og-aendrede-madvaner.pdf  

8. Danmarks statistik (2023). Danmarks Statistik.  

9. Lange, R. (2023, 13. marts). Måltidskasseproducenter er under pres i svært marked. FødevareWatch. Lokaliseret på: https://fodevarewatch.dk/Fodevarer/article15316305.ece

10. Ludvigsen, T (2023, 11. marts). Måltidsfirmaer under pres: Vi har tidligere kaldt det nærdødsoplevelser. Børsen. Lokaliseret: https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/maaltidsfirma-om-svaert-marked-vi-har-tidligere-kaldt-det-naerdodsoplevelser?b_source=borsen&b_medium=row_2&b_campaign=news_3

11. Tjek A/S (2022, 14. december). Året der gik: Det vil danskerne have tilbud på. Ritzau. Lokaliseret på: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/aret-der-gik-det-vil-danskerne-have-tilbud-pa?publisherId=13560908&releaseId=13666476

12.  Nytoft, J. (2022, 26. august). Danskerne går mere på restaurant end før corona. Horesta. Lokaliseret på: https://www.horesta.dk/nyheder/2022/august/danskerne-gaar-mere-paa-restaurant-end-foer-corona/

13.  WWF (2020). Driven To Waste. Lokaliseret på: https://wwf.panda.org/discover/our_focus/food_practice/food_loss_and_waste/
driven_to_waste_global_food_loss_on_farms/
 

14. Madspildsindeks (2022). Om Madspildsindeks.dk. Lokaliseret på: https://www.madspildsindeks.dk/

15. Mortensen, M. W. (2022, 29. september). Prisstigningerne ændrer voresvaner: Mindre mad ryger ud, og vi køber billigere brands. TV 2. Lokaliseret på: https://nyheder.tv2.dk/penge/2022-09-29-prisstigningerne-aendrer-vores-vaner-mindre-mad-ryger-ud-og-vi-koeber-billigere 

16. Epinion & Folkekirkens Nødhjælp (2022). Madspildsundersøgelse.[Rapport]. Online: https://www.noedhjaelp.dk/wp-content/uploads/sites/2/2022/09/folkekirkens-nodhjaelp.-epinionsundersogelse-2022.pdf

17. Rema 1000 (2021, 18. juni). Op mod 30 tons skæve forårsruller om året vil gå fra madspild til måltider. Ritzau. Lokaliseret på: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/op-mod-30-tons-skaeve-forarsruller-om-aret-vil-ga-fra-madspild-til-maltider?publisherId=13559409&releaseId=13624421

18. Grønbæk, V. J. (2020, 26. oktober). Grimme gulerødder får ny chance: Landsdækkende samarbejde redder frasorterede gulerødder. Effektivt Landbrug. Lokaliseret på: https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/virksomhedsstof/57333/grimme-guleroedder-faar-ny-chance-landsdaekkende-samarbejde-redder-frasorterede-.aspx 

19. Mortensen, M (2022, 29. september). Prisstigningerne ændrer vores vaner: Mindre mad ryger ud, og vi køber billigere brands. Nyheder TV2. Lokaliseret på: https://nyheder.tv2.dk/penge/2022-09-29-prisstigningerne-aendrer-vores-vaner-mindre-mad-ryger-ud-og-vi-koeber-billigere 

20. Too Good To Go ApS. (2022, 21. september). Too Good To Go er den 7. mest downloadede mad- og drikkeapp på verdensplan. Ritzau. Lokaliseret på: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/too-good-to-go-er-den-7-mest-downloadede-mad--og-drikkeapp-pa-verdensplan?publisherId=13559434&releaseId=13660085 
21. FoodOp (2023). Reducer madspild og skræddersy menuer efter gæsternes smag. Lokaliseret på: https://foodop.dk/ 

22.  Supportafdelingen, eSmiley (2023, 9. januar). Nu kan du GRATIS måle og registrere madspild i FoodWaste. eSmiley. Lokaliseret på: https://www.esmiley.dk/blog/nu-kan-du-gratis-m%C3%A5le-og-registrere-madspild-i-foodwaste 

24. Madkulturen (2021, maj). Unges indkøbs- og madvaner. Online:
https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2021/05/Unges-indkoebs-og-madvaner-Mindre-madspild-blandt-unge-Maj-2021.pdf 

24. Madspildsindeks (2023). Om Madspildsindeks. Lokaliseret på: https://www.madspildsindeks.dk/ 

25. UN Environment Programme (2021, 4. marts). UNEP Food Waste Index Report 2021. UNEP. Lokaliseret på: https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021 

26. WWF (n.d). Driven to waste. WWF. Lokaliseret på: https://wwf.panda.org/discover/our_focus/food_practice/food_loss_and_waste/driven
_to_waste_global_food_loss_on_farms/
 

27. Too Good To Go ApS (2022, 16. august). Hver femte bekæmper madspild via apps, og de unge har nappet førertrøjen.Ritzau. Lokaliseret på: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hver-femte-bekaemper-madspild-via-apps-og-de-unge-har-nappet-forertrojen?publisherId=13559434&releaseId=13656926 

28. Madkulturen (2022, januar). Danskernes holdning til klimavenlige madvaner. Online: https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2021/10/Klimavenlige-Madvaner.pdf

29. Minter, M., Chrintz, T. & Schmidt, J. (2021, 21. februar). Svar på kritik af Den store klimadatabase. CONCITO. Lokaliseret på: https://concito.dk/concito-bloggen/svar-paa-kritik-store-klimadatabase 

30. DeltagerDanmark & CONCITO (2022). Omstilling på vippen – En hvidbog om forbrug, adfærd og folkelig deltagelse i grøn omstilling. Online: https://concito.dk/files/media/document/DeltagerDanmark%26CONCITO_Hvidbog
_endelig_0.pdf
 

31. Birch, A (2022). Indkøb: Derfor er det svært at vælge klimavenligt. Forbrugerrådet tænk. Lokaliseret på: https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/indkoeb-derfor-er-det-svaert-vaelge-klimavenligt  

32. Ipsos (2022, november). The Truth About Climate Friendly Eating. [Rapport]. Online: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2022-12/Climate%20friendly%20eating_Final%20Report_0.pdf  

33. Koszyczarek, H. H. (2022, 7. oktober). Danskerne spiser mere klimabelastende end før. Økologisk Nu. Lokaliseret på: https://okonu.dk/mad-og-marked/danskerne-spiser-mere-klimabelastende-end-for  

34. Nestlé (2022, 21. februar). Danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt, men synes det er for dyrt. Nestlé. Lokaliseret på: https://www.nestle.dk/da/danskerne-vil-spise-mere-baeredygtigt 

35. Dansk Cater (2022, marts). BLUS no. 8. Online: https://ipaper.ipapercms.dk/DanskCater/blus/blus-8-udgave-2022/  

36. Sæhl, M. & Hjulmand, K. (2023, 21. marts). Aarhus satte en klimaafgift på oksekød - så faldt forbruget med over 30 procent. DR. Lokaliseret på: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/aarhus-satte-en-klimaafgift-paa-oksekoed-saa-faldt-forbruget-med-over-30-procent 

37. Foodprint Nordic (2023). Hjemmeside. Lokaliseret på: https://www.foodprintnordic.org/  

38. Baltzer, U. (2021, 8. oktober). Derfor er plastik materialet, vi hverken kan leve med eller uden. Videncentret Bolius. Lokaliseret på: https://www.bolius.dk/derfor-er-plastik-materialet-vi-hverken-kan-leve-med-eller-uden-90574 

39. Fantastisk Frisk (2016, 19. september). Forlæng holdbarheden af dine grøntvarer. Fantastisk Frisk. Lokaliseret på: https://fantastiskfrisk.dk/fantastiskfrisk/frugt-groent/artikler/forlaeng-holdbarheden-af-dine-groentvarer/
Kapitel 2
1. Sundhedsstyrelse (2021). Danskernes sundhed. Lokaliseret på: https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Sundhedsprofil/Sundhedsprofilen.ashx?sc_lang=da&hash=5C9A9A81483F6C987D5651976B72ECB2 

2. Landbrug & Fødevarer (2023, Marts). Analyse af danskernes syn på klima og bæredygtighed. Landbrug & Fødevarer. Lokaliseret på: https://lf.dk/-/media/lf/tal-og-analyser/forbrug-og-trends/2023/markedsanalyse-om-baeredygtighed-2023-final.pdf 

3. G. Mauritsen, O mfl. (2023). Tag smagen med på råd, om kostråd og den grønne omstilling. Smag for livet. Lokaliseret på: https://smagforlivet.dk/sites/default/files/documents/SMAG%2013%20-%20Tag%20smagen%20med%20p%C3%A5%20r%C3%A5d%20-%20web.pdf 

4. Plantebaseret Videnscenter (2022, 27. Oktober). Forbrugere og plantebaseret økologisk mad. Plantebaseret Videnscenter. Lokaliseret på:
https://plantebaseretvidenscenter.dk/media/3ldjzm0f/forbrugere-og-plantebaseret-oekologisk-mad-d-27-10-22.pdf 

5. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (2022). Sæt Kostrådene på menuen i skoler og kantiner. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Lokaliseret på:
https://foedevarestyrelsen.dk/Media/638192249627961324/FVST_Kostraad_Haefte
_Skoler_Kantiner_A4_WEB%20(1).pdf
 

6. Planteslagterne (n.d). Produkter. Planteslagterne. Lokaliseret på:
https://planteslagterne.dk/produkter/  

7. Skovlund, J (2020, 18 Juni). Tre ud af fire danskere vil spise mere grønt: her er de 6 tips til smagfulde vegetarretter. Arla. Lokaliseret på:
https://www.arla.dk/om-arla/nyheder/2020/pressrelease/tre-ud-af-fire-danskere-vil-spise-mere-groent-her-er-6-tips-til-smagfulde-vegetarretter-3014073/ 

8. Stern, M (2019, 15. Maj). Sustainable 2.0 Klima. Issuu. Lokaliseret på:
https://issuu.com/klimaambassaden/docs/8._mad_og_klima/2?ff&showOtherPublicationsAsSuggestions=true  

9. Meister, M (2018, 12. december). Gennemsnitsdanskere spiser 52 kilo kød om året. DTU Fødevareinstituttet. Lokaliseret på:
https://www.food.dtu.dk/nyheder/nyhed?id=1481037a-8136-4db4-9d79-6767e6dc1592  

10. Coop Analyse & DVF 2022 (2022). Statistik om Danmark. Vegetarisk. Lokaliseret på: https://vegetarisk.dk/statistik-om-danmark/  

11.  Hansen, K (2022, 21. Oktober). Coop-analyse: hver fjerde vælger kødet fra på grund af prisen. Gylle. Lokaliseret på:
https://gylle.dk/coop-analyse-hver-fjerde-vaelger-koedet-fra-paa-grund-af-prisen/
12. Bellers, M mfl. (2022). Klimabarometeret 2022. Concito. Lokaliseret på:
https://concito.dk/udgivelser/klimabarometeret-2022 

13. Fødevareministeriet, (2023, 21. August). De officielle kostråd. Fødevareministeriet. Lokaliseret på:
https://fvm.dk/foedevarer/mad-maaltider-og-sundhed/de-officielle-kostraad 

14. Health Gov, (2020). 2015-2020 Dietary Guidelines. Health Gov. Lokaliseret på:
https://health.gov/our-work/nutrition-physical-activity/dietary-guidelines/previous-dietary-guidelines/2015 

15. Cambridge dictionary, (n.d). Meaning of climatarian in English. Cambridge dictionary. Lokaliseret på: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/climatarian 

16.  Blue Zones (2023). Blue zones hjemmeside. Lokaliseret på: https://www.bluezones.com/  

17. Vegetarisk Foregning, (2023). Kort over restauranter. Vegetariskforegning. Lokaliseret på:
https://vegetarisk.dk/restauranter/ 

18. Grønne spisesteder, (2023). 4 nye grønne femkløveret fra Michelin - til de eksisterende 14 - styrker Danmarks grønne brand. Green Restaurant. Lokaliseret på:
https://www.greenrestaurant.dk/nyt/om-groenne-spisesteder/2023/06/4-nye-groenne-femkloevere-fra-michelin-til-de-eksisterende-14-styrker-danmarks-groenne-brand/ 

19. Haldrup, A (2022. 29. september). Plantebaserede fødevarer: nyspecialisering på fødevareuddannelsen. Lokaliseret på:
https://food.ku.dk/nyheder/2022/ny-specialisering-paa-kandidaten-i-foedevarevidenskab-fokuserer-paa-planter/ 

20. Restaurant Ansvar (2023). Forside. Restaurant Ansvar. Lokaliseret på: https://restaurantansvar.dk/ 

21. Bøker, T mlf. (2022, 16. december). Kan man få danskere til at spise mere vegetarisk ved en simpel navneændring? Videnskab. Lokaliseret på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-man-faa-danskere-til-at-spise-mere-vegetarisk-ved-en-simpel-navneaendring/  

22. Grønne spisesteder, (2023). 4 nye grønne femkløveret fra Michelin - til de eksisterende 14 - styrker Danmarks grønne brand. Green Restaurant. Lokaliseret på: https://www.greenrestaurant.dk/nyt/om-groenne-spisesteder/2023/06/4-nye-groenne-femkloevere-fra-michelin-til-de-eksisterende-14-styrker-danmarks-groenne-brand/
Kapitel 3
1. Smag for livet (n.d). Synsansen. Smag for livet. Lokaliseret på:
https://www.smagforlivet.dk/materialer/synssansen 

2. Samfundslitteratur (n.d). Mad og medier. Samfundslitteratur. Lokaliseretpå:
https://samfundslitteratur.dk/bog/mad-og-medier 

3. Brown, J (2021, 7. December). How food influencers affect what we eat. BBC. Lokaliseret på:
https://www.bbc.com/future/article/20211206-does-seeing-food-on-social-media-make-us-eat-more 

4. Trifonova, V (2022, 18. januar). #Foodporn: how to say bon appetit on social media. GWI. Lokaliseret på:
https://blog.gwi.com/trends/food-trends-on-social-media/ 

5. Børn og unge og mad (2023). Børn, unge og mad 2023. Lokaliseret på:
https://www.bornungeogmad.dk/ 

6. Raj,K (2021, 30. April). Social media has influenced and revolutionized food industry through virtual food communities. Network Conference. Lokaliseret på:
https://networkconference.netstudies.org/2021/2021/04/30/social-media-has-influenced-and-revolutionised-food-industry-through-virtual-food-communities/ 

7. Andrews, E (2021, 28. September). (SURVEY) How TikTok Influences Restaurant Dining Behavior. MGH US. Lokaliseret på:
https://www.mghus.com/blog/how-tiktok-influences-restaurant-dining-behavior 

8. Instacart, (2022). Did Anyone Actually ´Cart´That #Foodtok Recipe?. Instacart. Lokaliseret på: https://www.instacart.com/food-trends-delivered/ 

9. Seyede, A (2021, 8. September). Guide: 10 trin til en succesfuld content marketingstrategi. Brand Movers. Lokaliseret på:
https://www.brandmovers.dk/blog/saadan-udarbejder-du-en-content-marketing-strategi 

10. Arla Danmark (n.d). Arla Danmark Instagram profil. Instagram. Lokaliseret på:
https://www.instagram.com/arladk/ 

11. Skree, M (2021, 24. marts). Julie lever af at lave opskrifter og madplaner: Deler dem med sine 70.000 følgere. TV2 Østjylland. Lokaliseret på:
https://www.tv2ostjylland.dk/tv-midtvest/julie-lever-af-at-lave-opskrifter-og-madplaner-deler-dem-med-sine-70000-foelgere 

12. To sultne piger (n.d). To sultne piger Instagram profil. Instagram. Lokaliseret på:
https://www.instagram.com/tosultnepiger/ 

13.  Bite Back 2030, (2020). Social Experiment: The shocking effects of junk food advertising!. YouTube. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=TLf2gOrL1iM 

14. Lydert, R mfl. (2022). Madkultur 22. Madkulturen. Lokaliseret på: https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2022/11/MADKULTUR-2022-tryk-FINAL-lowres.pdf 

15.  Samvirke (2019). Æstetik i maden - med Mikkel Karstad. Spreaker. Lokaliseret på:
https://www.spreaker.com/user/samvirke/mikkel-karstad 

16. Dansk Cater (2021, Oktober). BLUS no. 7. Online: https://ipaper.ipapercms.dk/DanskCater/blus/blus-7-udgave-2021/
17. Kulturministeriet (2021). Internetbrug og sociale medier 2021. Kulturministeriet. Lokaliseret på: https://kum.dk/fileadmin/_mediernesudvikling/2021/Internetbrug_og_sociale_medier
_2021.pdf
 

18. Bundgaard, L (2021, 2. juli). Digital fotografering af mad kan få os tilat spise sundere. Aarhus universitet. Lokaliseret på:
https://dca.au.dk/aktuelt/nyheder/vis/artikel/digital-fotografering-af-mad-kan-faa-os-til-at-spise-sundere 

19. Sahin, S (2023, 24. maj). Ny viden: Du kan blive mæt ved blot at se billeder af mad. Faglige Seniorer. Lokaliseret på:
https://fagligsenior.dk/2023/05/24/du-kan-blive-maet-ved-blot-at-se-billeder-af-mad/ 

20. Coary, S mfl. (2016, 11. Januar). How consumer-generated images shape important consumption outcomes in the food domain. Emerald. Lokaliseret på:
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JCM-02-2015-1337/full/html 

21. Bog & ide (2023). Besellere bøger 2023. Bog & ide. Lokaliseret på:
https://www.bog-ide.dk/boeger/bestsellere 

22. Cordes, S (2021, 27. November). Kogebøger handler ikke om mad. Derfor bliver vi ved med at læse dem. Information. Lokaliseret på:
https://www.information.dk/moti/2021/11/kogeboeger-handler-mad-derfor-ved-laese 

23. Arla Unika (2023). Produkter. Arla Unika. Lokaliseret på:
https://arlaunika.dk/collections/alle-produkter  

24. Phaidon (2023). Cookbooks, Food and Drink. Phaidon. Lokaliseret på:
https://www.phaidon.com/store/cookbooks-food-and-drink/ 

25. Københavns Universitet (2022, 8. december). Jo rigere vi er, jo mindre hjemmelavet mad får vi. Københavns Universitet. Lokaliseret på:
https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2022/12/jo-rigere-vi-er-jo-mindre-hjemmelavet-mad-faar-vi/ 

26. Storytelling I praksis (2023). Hjemmeside. Lokaliseret på:
https://storytellingipraksis.dk/ 

27. Murray, P (2013, 26. Februar). How Emotions Influence What We Buy. Psychology Today. Lokaliseret på:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/inside-the-consumer-mind/201302/how-emotions-influence-what-we-buy 

28. Skree, M (2018, 26. april). Ekspert: - Derfor er der salg i fødevarer med en god historie. TV midtvest. Lokaliseret på:
https://www.tvmidtvest.dk/tilbage-til-rodderne/ekspert-derfor-er-der-salg-i-fodevarer-med-en-god-historie 

29. Restaurant ET (2023). Hjemmeside. Lokaliseret på: https://restaurant-et.dk/ 

30. Inco Blus (2023). Blus. Inco. Lokaliseret på: https://inco.dk/blus  

31. Vores Jord (2023). Lokaliseret på: https://voresjord.dk/ 

32. Sangild, T (2017, 10. januar). Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket. Din hukommelse snyder dig. Lokaliseret på:
https://www.zetland.dk/historie/seAV1YmZ-ae2KvJdE-fcbbd 
Cookie- og privatlivspolitik
Kildeliste
© Copyright Klean Group 2023